Kaum Hawa , Jangan Tertipu Dengan IBLIS !



Assalamulaikum :)
to all my bloved READERS :)
sekadar perkongsian dalam sebuah cerita mengenai aurat wanita
bagus untuk kesedaran saya dan semua :)
in Shaa Allah , kita brubah perlahan2 ye anak3 :)



Inilah pegangan yang diracuni oleh Iblis ke dalam pemikiran dan hati kaum wanita. Semua ini mengandungi anak panah yang sedia untuk menembus mata dan hati serta syahwat kaum lelaki dan akhirnya mereka terpedaya dengan sumpah Iblis. Iblis juga telah berjanji untuk mendatangi kaum Adam dari pelbagai sudut bagi membolehkan sesuatu perkara dosa atau maksiat itu dilihat seolah-olah tiada cacat celanya!
Pada tahap ini, Iblis telah menggoda wanita bahawa, dengan adanya hijab, kecantikan, keaslian, keistimewaan diri wanita itu tidak akan terserlah jika mereka terus-menerus menutupi diri mereka dengan hijab. Mereka harus membuka dan menghias diri mereka secantik mungkin bagi meningkatkan keyakinan serta penampilan mereka pada pandangan mata kaum lelaki agar mudah diterima. Jika mereka masih menutup badan, mereka akan dikatakan sebagai ketinggalan zaman dan tidak maju! Inilah kekeliruan yang dibisikkan dalam hati kaum Hawa.
Zaman demi zaman, cara dan gaya kehidupan manusia berubah dan fesyen turut berubah! Maka wanita turut berubah atas nama fesyen! Inilah yang berlaku kepada kaum Hawa yang terpedaya dengan bisikan Iblis di hatinya! Berbeza pula dengan seorang wanita atau sekolompok kaum Hawa yang masih mengekalkan cara berpakaian dengan mengenakan hijab. Mereka tetap berpegang teguh dengan prinsip walaupun fesyen berubah! Inilah yang dikatakan sebagai ikan di lautan tetap tidak akan masin walaupun keseluruhan air laut itu masin. Walau apa pun keadaan yang berubah, mereka tetap berpegang kepada prinsip dan inilah kaum yang tidak terpedaya dengan bisikan Iblis.
385959_192539937506031_151047751655250_397644_1701174880_n
Namun yang demikian, sumpah Iblis ini adalah satu sumpah yang serius dan ianya begitu besar maknanya bagi Iblis. Mereka tidak akan berhenti dari terus membisikkan ke dalam hati  kaum Hawa. Akhirnya, Iblis akan membisikkan seperti ini kepada kaum Hawa untuk membawa sekali kaum Adam ke lembah maksiat dengan mengatakan,
“Tak mengapakan jika kita mengangkat sedikit kain di bahagian pergelangan tangan hingga ke siku! Bukankah tapak tangan boleh dilihat dan lelaki sudah biasa melihat  tapak tangan perempuan. Barulah nampak cantik. Gaya fesyen muslimah terkini. Tengok! Kan tiada apa-apa kesan. Lelaki biasa sahaja jika melihat bahagian lengan hingga ke siku!”
Apabila pergelangan tangan hingga ke siku sudah biasa dibuka, maka datang lagi bisikan yang seterusnya,
“Bahagian sudah lama dibuka. Sudah biasa. Masih tidak ada apa-apa kesan kepada sesiapa pun. Sekarang, suhu di negara kita panas. Jika kita sering menutup bahagian leher kita, maka kita akan berasa tidak selesa dan panas! Jika kita buka di bahagian leher, maka kita tidak akan berasa panas malah lebih selesa untuk bergerak ke mana-mana!”
Maka, fesyen terbaru dipakai oleh golongan Hawa atas alasan panas di dunia. Bermulalah episod membuka di bahagian leher dan kemudian kaum lelaki mula melihat dengan jelingan yang ringan di bahagian leher kaum wanita.
Suara itu terus berbisik lagi dengan mengatakan,
“Banyak lagi fesyen-fesyen terbaru yang ada di pasaran! Tidak mahukah kita ingin mencubanya?! Rugi kalau kita tidak mencubanya sebab fesyen terkini akan membuatkan kita berasa lebih yakin dengan diri kita!”
Maka bisikan itu dibeeli oleh hati yang sudah lama dibiarkan dengan bisikan Iblis. Akhirnya, wanita hari ini berpakaian tetapi hakikatnya telanjang! Inilah bisikan yang terus-menerus, bertimpa-timpa kepada kaum wanita sehinggakan mereka ditelanjangi oleh Iblis! Jika wanita sudah ditelanjangi, apakah reaksi kaum lelaki? Adakah mereka mampu bertahan dengan keadaan wanita hari ini yang sudah ditelanjangkan oleh iblis? Bukankah itu ruang yang sudah diselesaikan oleh Iblis untuk kaum lelaki melakukan maksiat mata, tangan, hati, kemaluan dan semuanya dengan wanita! Betapa ramainya wanita yang sudah ditelanjangkan oleh Iblis!
Disediakan untuk lelaki juga dibisikkan kepada hatinya dengan berkata,
“Engkau tak mahu tengokkah perempuan itu? Dia kan sudah bersedia dilayani oleh engkau! Tak ada siapa yang tahu. Lihatlah di bahagian lehernya yang putih itu. Lihatlah kulit putih dan gebu perempuan itu. Dia sedang menunggu respons dari kamu!”
Bukankah bisikan ini bisikan yang paling sukar untuk ditolak oleh semua lelaki kecuali mereka yang diberikan kekuatan.
(Daripada buku ‘Bila Zina Menjadi Budaya’)
Begitulah sedikit perkongsian yang ingin kami kongsi daripada buku tersebut. Betapa liciknya syaitan dalam membisikkan dusta dalam hati kita.
582787_3397583864505_1695978396_n
Antara adab ketika berpakaian adalah memakai pakaian yang tidak ketat yang menampakkan bentuk tubuh si pemakai terutamanya kepada kaum wanita. Dalam hal ini Nabi SAW telah menyatakan sepertimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya bahawa antara golongan yang akan diazab oleh Allah dalam api neraka adalah golongan perempuan yang disebut ‘Kaasiyat Aariyat’ iaitu wanita-wanita yang memakai pakaian dengan mendedahkan sebahagian bentuk tubuhnya. Salah seorang ulama’ terkenal iaitu Sheikh Muhammad bin Salih al-Uthaimin  ketika mengulas hadith ini beliau menyatakan bahawa yang dimaksudkan golongan ini antaranya perempuan yang menampakkan bentuk tubuh badan sama ada dengan pakaian yang ketat, jarang mahupun terdedah sebahagian daripada tubuh badannya yang telah dilarang oleh syariat Islam.
Bagi kaum lelaki juga mereka tidak digalakkan untuk memakai pakaian yang ketat sehingga menampakkan bentuk tubuh pada bahagian aurat mereka dan hukumnya adalah makruh sepertimana yang diterangkan oleh Imam al-Nawawi dalam karyanya al-Majmu’.
Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang mendapat redha Allah. :)

In Shaa Allah :) , sekadar perkongsian ilmu :) Assalamualaikum <3

*baby kecik ni pon cover aurat , yang belum berubah ni jomlah :)*

Comments

Popular Posts